Het weer in Eelde

FILE_LABEL [ + ]

Vereniging van ligplaatshouders De Vuurtoren

logo-eigen

Welkom op de site van de Vereniging van ligplaatshouders rond het Paterswoldsemeer.

De Vereniging staat open voor alle zeilende en motorbootvarende watersporters met een ligplaats aan het Paterswoldsemeer of Hoornsemeer.

Nieuws Artikelen

Grenzeloos varen door Drenthe

Welkom op de Drentse vaarwegen!

Als u voor het eerst te gast bent, maken wij u graag wegwijs met behulp van deze brochure. Hierin vindt

u vaarkaarten van alle Drentse vaarwegen en de aangrenzende vaarwegen in de provincies Groningen, Fryslân en Overijssel. We nemen u
ook een stukje mee over de grens in Duitsland.   Open de grenzeloos varen in Drenthe folder

De bedieningstijden van alle bruggen en sluizen in Drenthe vind u HIER

Grenzeloos varen door Drenthe

Agenda activiteiten 2018

• 8 – 13 mei: Toertocht naar Schiermonnikoog
  • 17 juni: BBQ op het haventerrein met live muziek
  • 27 november: Jaarvergadering 2018

Toertocht naar Schiermonnikoog 2018

WATERSPORTVRIENDEN,

Wij organiseren ook dit jaar weer het, inmiddels traditionele, vaartochtje richting Schiermonnikoog en wel op 9, 10 (Hemelvaartsdag), 11, 12 en 13 mei.

PROGRAMMA

Het voorlopige programma ziet er iets anders uit dan voorgaande jaren vanwege ongunstige waterstanden en HW tijdstippen. Donderdagochtend staat er te weinig water (117cm waterdiepte bij HW) om over te steken en is het bovendien erg vroeg (6:55) hoog water. Woensdag is het late tij juist erg vroeg, waardoor het een race tegen de klok wordt als we om 9:00 uit Groningen vertrekken. Daarom lijkt het de beste optie om op dinsdag al te verzamelen in Garnwerd, zodat we woensdag op ons gemak naar Lauwersoog kunnen varen. We kunnen dan aan het eind van de middag oversteken naar Schier. Het voorlopige programma (wind en weder dienende) ziet er dus als volgt uit:

Di 8 mei:      Het vertrekpunt voor morgen is Garnwerd. U moet dus dinsdag op eigen gelegenheid hier naar toe varen. Tijdens de Schippersmeeting kunt U eventueel afspreken met andere boten om deze tocht gezamenlijk te varen. De bedieningstijden van het sluisje in het Paterswoldsemeer zijn van 9.00 uur tot 12.00 uur en van 13.00 uur tot 19.00 uur. De brugtijden in de stad zijn van 09:00-12:00, 13:00-16:00 en van 17:30-19:00 uur. In het Reitdiep draaien de bruggen van 7:00 tot 19:00 uur. Wellicht ten overvloede, voor de vaart naar de stad moet de mast gestreken worden. Vlak voor de Spoorbrug bij het station is een nieuwe brug geplaatst, de mast kan dus pas weer worden gezet in de Zuiderhaven.

Wo 9 mei:    We varen vandaag naar Schiermonnikoog. We vertrekken gezamenlijk vanuit Garnwerd om 9:30 uur. De ervaring leert dat we dan om circa 12:30 uur in Zoutkamp aankomen, waar we  pauzeren voor een ijsje of een gebakken visje (of beide natuurlijk).  Rond 13:30 vertrekken we richting Lauwersoog, waar we tegen 15:30 aankomen. We zullen gelijk schutten en als het weer het toelaat oversteken naar Schiermonnikoog. Het is om 18:00 hoogwater (+78cm tov NAP = 138 cm waterdiepte bij HW). Het is dus doodtij. Vanwege de lage waterstand is het daarom handig om een half uur voor HW aanwezig te zijn om, als het qua waterdiepte niet lukt, nog terug te kunnen varen..

Do 10 mei:   Als we gisteren zijn overgestoken kan iedereen vandaag de dag naar eigen wens invullen op Schiermonnikoog. Zijn we niet overgestoken, dan moeten we ons vandaag eerst rondom Lauwersoog vermaken. Het is namelijk al om 06:55 hoogwater (+57cm water tov NAP = 117 cm waterdiepte). Deze waterdiepte is dus eigenlijk te weinig om over te steken. We zullen dus pas om 17:14 weer kunnen vertrekken om dan met het HW van 19:14 naar Schier te varen (+84cm tov NAP = 144cm waterdiepte) We zullen dan rond 18:45 aankomen.

Vr 11 mei:    We blijven vandaag liggen op Schiermonnikoog. De dag kan naar eigen wensen worden ingevuld.

Za 12 mei:   Om ongeveer 9:00 uur vertrekken wij weer richting Lauwersoog (hoogwater Schier om 9:04 uur, +81cm tov NAP = 141 cm waterdiepte), schutten daar en varen vervolgens door naar de Garnwerd, waar we kunnen overnachten (Reitdiep 7-19 uur). Als er ruimte is maken we nog een korte tussenstop in Zoutkamp. Tijdens onze laatste avond bestaat er wellicht de mogelijkheid voor een gezamenlijke afsluitende maaltijd en en een feestje op de dijk om de overtollige voorraden op te maken.

Zo 13 mei:   Vanuit  Garnwerd vertrekken we rond 10:30, waarbij we voor de Zernikebrug tot 13.00 uur moeten wachten, vervolgens kunnen we om 14:30 vertrekken vanuit de Zuiderhaven richting Paterswolde. In de Zuiderhaven hebben we een kwartier de tijd om de mast te strijken (kan eventueel ook voor de Zernikebrug). De sluis bij het Paterswoldsemeer wordt tot 19:00 bediend, zodat iedereen dus rustig de tijd heeft om de thuishaven te bereiken. Tussen 12:00-13:00 draait de sluis niet.

ALGEMEEN

Net als het vorige jaar worden de Dorkwerdersluis en alle bruggen in het Reitdiep van uit de zeesluis in Lauwersoog bediend. Bij de sluis en de bruggen zijn meldknoppen geplaatst of oproepen via de marifoon, Dorkwerdersluis (85), Platvoetbrug (85), Wierumerschouw (85), fietsbrug Wetsingersluis (84), Garnwerd (84), Roodehaan (85),  Lammerburen (84), Reitdiepbrug Zoutkamp (85) en Robbengatsluis (84).

We varen met elkaar op, dus bij moeilijkheden kunnen we elkaar helpen, echter U moet er wel voor zorgen dat Uw boot in orde is. Op diverse schepen zijn marifoons en mobiele telefoons aanwezig, dus in geval van nood kan er snel hulp verleend worden.

We zorgen ervoor dat elke schipper een (gekopieerd deel) van de zeekaart met de route naar Schiermonnikoog krijgt.

Als er een stormwaarschuwing van kracht is, windkracht 6 of meer, dan steken we niet naar Schiermonnikoog over. We zoeken dan een alternatieve bestemming. Het tochtje is geschikt voor zowel motor- als zeilboten en voor ervaren en minder ervaren bemanningen. Vermoedelijk zal het grootste deel van de tocht op de motor gevaren worden. De Zuidwesthoek kan eventueel zwemvesten beschikbaar stellen.

SCHIPPERSMEETING

De schippersmeeting met de briefing zal op Zondag 6 mei om 17.00 uur in de jachthaven worden gehouden. Hier bespreken we de planning en passen deze indien gewenst nog aan. Als u zich inschrijft voor dit tochtje wilt u dan ook uw mobiele telefoonnummer opgeven? We kopiëren dan de lijst voor iedere schipper, zodat we ook onderweg voor elkaar bereikbaar zijn.

OVERIGE ZAKEN

• Aan de inschrijving voor deze tocht zijn geen kosten verbonden, de lig-, brug- en sluisgelden zijn voor eigen rekening.
  • Indien men gedurende de tocht besluit, om op eigen gelegenheid verder te gaan, dan dient dit bij de organisatie te worden gemeld. Dit om te voorkomen dat we op zoek gaan naar ontbrekende schepen.
  • Hoewel wij uiteraard de veiligheid hoog in het vaandel hebben, is deelname aan de tocht voor eigen risico.

Sluistijden 2018

Openingstijden sluis en brug

PeriodeGeopendTijdenTarief
1 april tot 1 mei

maandag t/m donderdag

na overleg met het secretariaat van het meerschap paterwolde

vrijdag en zaterdag

9.00 - 11.00 uur

15.00 - 17.00 uur

1 mei t/m 30 september  dagelijks 9.00 tot 12.00 uur
13.00 tot 19.00 uur
1 oktober tot 1 november

maandag t/m donderdag

na overleg met het secretariaat van het meerschap paterswolde

vrijdag en zaterdag 9.00 tot 11.00 uur
15.00 tot 17.00 uur
1 november tot 1 april

maandag t/m vrijdag

na overleg met het secretariaat van het meerschap paterswolde

zaterdag

9.00 tot 17.00 uur

na afspraak minimaal een week van te voren

zon- en feestdagen gesloten

Let op: laatste schutting een kwartier voor sluitingstijd.

Het Paterswoldsemeer

paterswolsemeer-1

Het Paterswoldsemeer is een geweldig zeilmeer met diverse eilandjes waar u kunt overnachten, ook voor motorjachten is ons meer de moeite waard om eens te verkennen.

Het meer is te bereiken via het Noord Willemskanaal en het sluisje Minimale wijdte hoofd: 4 meter. Kolkwijdte: 4 meter. Kolklengte: 18,4 meter. Schutlengte: 18,4 meter. Drempeldiepte be/bu: -1,4 meter. Drempeldiepte bo/bi: -1,4 meter.

Boten kunt u laten takelen of via trailerhelling te water laten in de jachthaven.

Lees meer over het ontstaan van het Paterswoldsemeer.

Lees meer: Het Paterswoldsemeer