Het weer in Eelde

FILE_LABEL [ + ]

Vereniging van ligplaatshouders De Vuurtoren

logo-eigen

Welkom op de site van de Vereniging van ligplaatshouders rond het Paterswoldsemeer.

De Vereniging staat open voor alle zeilende en motorbootvarende watersporters met een ligplaats aan het Paterswoldsemeer of Hoornsemeer.

Nieuws Artikelen

Toertocht naar Schiermonnikoog 2015

Wij organiseren ook dit jaar weer het, inmiddels traditionele, vaartochtje richting Schiermonnikoog en wel op 13, 14 (Hemelvaartsdag), 15, 16 mei en 17 mei.

Het programma (wind en weder dienende) luidt ongeveer als volgt:

Wo 13 mei:  We varen vandaag naar Lauwersoog. We vertrekken gezamenlijk vanuit de Zuiderhaven in de stad Groningen om ongeveer 10:30. Het is handig om op dinsdag al op eigen gelegenheid naar de Zuiderhaven in Groningen te varen en daar te overnachten of uw boot achter te laten. De andere mogelijkheid is om op woensdag direct om 9:00 ’s voor de sluis bij het Paterswoldsemeer te liggen, om op tijd in de Zuiderhaven te zijn. Dit is dit jaar echter erg krap, want de sluis draait pas vanaf 9:00 en niet zoals voorgaande jaren vanaf 8:00.  De bedieningstijden van het sluisje in het Paterswoldsemeer zijn van 9.00 uur tot 12.00 uur en van 13.00 uur tot 19.00 uur. De bruggen op het Noordwillemskanaal draaien van 9.00 tot 12.00 uur en van 13.00 tot 19.00 uur. Wellicht ten overvloede, voor de vaart naar de stad moet de mast gestreken worden, in de stad kan deze weer gezet worden. Mocht U om een of andere redenen net niet om 10:30 in de stad zijn, maar U wilt graag wel met het konvooi meevaren, belt U dan even met een van de contactpersonen.

De ervaring leert dat we om circa 15.30 uur in Zoutkamp aankomen, waar we even pauzeren voor een ijsje of een gebakken visje (of beide natuurlijk).  Rond 16.30 vertrekken we richting Lauwersoog, waar we tegen 18.30 aankomen. We zullen dan gelijk schutten en in de buitenhaven overnachten..

Do 14 mei:   Het is om 7:51 hoog water (+77cm) op Schiermonnikoog, dus vertrekken om 6:30 richting Schiermonnikoog. We zullen daar rond 8.00 aankomen. De rest van de dag hebben we de tijd om het eiland te verkennen.  Iedereen kan de dag naar eigen wens invullen. Mochten we vanwege het weer of te weinig water ’s ochtends niet kunnen oversteken, dan kunnen we om 17:30 een nieuwe poging wagen. Het is namelijk om 20:06 weer hoog water (+106 cm).

Vr 15 mei:    We blijven vandaag liggen op Schiermonnikoog. De dag kan naar eigen wensen worden ingevuld.

Za 16 mei:   Om ongeveer 9:15 uur vertrekken wij weer richting Lauwersoog (hoogwater Schier om 9.45 uur, +93cm), schutten daar en varen vervolgens door naar Garnwerd, waar we kunnen overnachten (Reitdiep 7-19 uur). Als de tijd het toelaat, maken we nog een korte tussenstop in Zoutkamp. Tijdens onze laatste avond bestaat er wellicht de mogelijkheid voor een gezamenlijke afsluitende maaltijd en en een feestje op de dijk om de overtollige voorraden op te maken.

Zo 17 mei:   Om een uur of tien vertrekken we weer richting Groningen. Voor de Zernikebrug moeten we tot 13.00 uur wachtten, waarna we in konvooi richting Zuiderhaven gaan. In de Zuiderhaven hebben we een klein half uurtje tijd om de mast te strijken (kan eventueel ook voor de Zernikebrug), daarna gaan we om 14.30 uur verder richting Paterswolde. De sluis wordt tot 19:00 bediend, zodat iedereen dus rustig de tijd heeft om de thuishaven te bereiken.

ALGEMEEN

Net als het vorige jaar worden de Dorkwerdersluis en alle bruggen in het Reitdiep van uit de zeesluis in Lauwersoog bediend. Bij de sluis en de bruggen zijn meldknoppen geplaatst of oproepen via de marifoon, Dorkwerdersluis (85), Platvoetbrug (85), Wierumerschouw (85), fietsbrug Wetsingersluis (84), Garnwerd (84), Roodehaan (85),  Lammerburen (84), Reitdiepbrug Zoutkamp (85) en Robbengatsluis (84).

We varen met elkaar op, dus bij moeilijkheden kunnen we elkaar helpen, echter U moet er wel voor zorgen dat Uw boot in orde is. Op diverse schepen zijn marifoons en mobiele telefoons aanwezig, dus in geval van nood kan er snel hulp verleend worden.

We zorgen ervoor dat elke schipper een (gekopieerd deel) van de zeekaart met de route naar Schiermonnikoog krijgt.

Als er een stormwaarschuwing van kracht is, windkracht 6 of meer, dan steken we niet naar Schiermonnikoog over. We zoeken dan een alternatieve bestemming. Het tochtje is geschikt voor zowel motor- als zeilboten en voor ervaren en minder ervaren bemanningen. Vermoedelijk zal het grootste deel van de tocht op de motor gevaren worden. De Zuidwesthoek kan eventueel zwemvesten beschikbaar stellen.

SCHIPPERSMEETING

De schippersmeeting met de briefing zal op Zondag 10 mei om 17.00 uur in de jachthaven worden gehouden. Als u zich inschrijft voor dit tochtje wilt u dan ook uw mobiele telefoonnummer opgeven? We kopiëren dan de lijst voor iedere schipper, zodat we ook onderweg voor elkaar bereikbaar zijn.

OVERIGE ZAKEN

• Aan de inschrijving voor deze tocht zijn geen kosten verbonden, de lig-, brug- en sluisgelden zijn voor eigen rekening.
        • Indien men gedurende de tocht besluit, om op eigen gelegenheid verder te gaan, dan dient dit bij de organisatie te worden gemeld. Dit om te voorkomen dat we op zoek gaan naar ontbrekende schepen.
        • Hoewel wij uiteraard de veiligheid hoog in het vaandel hebben, is deelname aan de tocht voor eigen risico.

Vaartechnische (achtergrond) informatie bij Christian van Kammen a/b Tanimara, F8-steiger of Henk Timmermans a/b Makker, F3-steiger.

† Richard Heijkens

2 jan 2015

Richard

Geheel onverwachts is overleden op 55 jarige leeftijd Richard Heijkens, voorzitter van onze vereniging.

Wij wensen zijn vrouw Mieke, kinderen Robert, Paul, Mark en andere familieleden heel veel sterkte om zijn leven te vieren, zoals Richard dat zelf uitgedrukt heeft.

De sluistijden zijn aangepast

We zijn blij te kunnen mededelen dat de sluistijden mede op ons verzoek zijn aangepast

onderstaand zijn de nieuwe sluistijden

Openingstijden sluis van maandag t/m zondag

7 juni t/m 31 augustus 2014:
maandag t/m zondag en feestdagen
9.00 tot 12.00 uur en 13.00 tot 19.00 uur.

Kosten: € 4,00 per boot en € 4,00 per bijboot.

Varen in Groningen 2014

Bedieningstijden bruggen en sluizen recreatievaart in Groningen

Nieuwe vaaralmanak voor Drenthe

Vvaren-in-drenthearen-in DrentheDrenthe heeft er een vaaralmanak bij. Het boekje heet Grenzeloos varen door Drenthe en is een initiatief van Toerist Info Drenthe en de provincie.
Schippers krijgen het boekje gratis bij bruggen en sluizen. In het boekje staan niet alleen vaarkaarten maar ook informatie over de omgeving. De bedoeling is om de mensen van de boot af te krijgen en de de provincie ingaan.

Door de opening van het Koning Willem-Alexanderkanaal vorig jaar kunnen schippers veel makkelijker naar Friesland en Duitsland varen. In de almanak staat daarom ook info over de grensstreken. Daarnaast is er ook een Duitse versie voor Duitse schippers.

Ook verkrijgbaar Tourist info Eelde- Paterswolde, Hoofdweg 179 Paterswolde

www.tip-eelde.nl